Durven Duitsers hun mooie Audi of BMW te verhuren via deelauto’s? Deelplatform Snappcar denkt dat de jonge generatie er wel degelijk aan wil.
Het succesvolle Nederlandse online autodeelplatform SnappCar maakte maandag bekend ook de Duitse markt te willen veroveren. Van alle Europese auto’s rijdt twintig procent op der Autobahn. Toch staan ook bij onze oosterburen auto’s gemiddeld 23 uur per etmaal stil. En juist om die redenen denkt dat SnappCar het delen van de auto’s daar veel potentie heeft.
Z24 sprak met Tessa Oostdam van Snappcar over de Duitse plannen.
Zijn werkloze Spanjaarden niet eerder geneigd hun auto te verhuren dan Duitsers?
“Het gaat niet alleen om een kostenbesparing, maar ook om een veranderende mentaliteit. Steeds meer mensen vinden het belangrijker om een auto te gebruiken dan om een auto te bezitten. Zonder auto hebben ze geen administratieve rompslomp en geen parkeerproblemen. Die ontwikkeling is overal waarneembaar, ook in Duitsland. We geloven heilig in de trend van collaborative consumption.”
Durft een Duitser het wel aan om zijn dure Mercedes, BMW of Audi te verhuren?
"Een auto die via SnappCar wordt verhuurd is allrisk verzekerd. Ook in Duitsland. Als een huurder schade rijdt, brengt hij de auto naar de garage en alles wordt geregeld. De verhuurder heeft in dat geval nergens last van. Trouwens, ook in Nederland worden grote en dure auto’s gedeeld."
Maar toch, voor veel Duitse mannen is de auto een verlengstuk van hun mannelijkheid.
"Dat Duitsers zich meer identificeren met hun auto is voor ons geen issue. We richten ons op mannen én vrouwen. Vooral twintigers en dertigers vinden het interessant om auto’s te kunnen delen. Daarom richten we ons in Duitsland net als in Nederland op de doelgroep tussen de 25 en 45 jaar. De gemiddelde leeftijd van huurders en verhuurders in Nederland is 38 jaar."
Jullie claimen dat voor iedere deelauto tien reguliere auto’s zullen verdwijnen. Hoe zit dat?
"Dat is gebaseerd op onderzoek van de Universiteit van California. Mensen die regelmatig laagdrempelig een deelauto huren, zijn minder snel geneigd een auto te kopen. Ook gaan mensen die auto’s delen bewuster rijden, waardoor auto’s langer meegaan."
Zijn er al soortgelijke initiatieven in Duitsland?
"Ja, zoals Car2Go. Alleen richten die bedrijven zich voornamelijk op korte verhuurperiodes. Bij SnappCar kun je auto’s voor een dag of zelfs een korte vakantie huren. Ook bieden wij meer service en gemak. Veel huurders kunnen in hun eigen buurt terecht voor een deelauto. En de eigenaar van een auto waarin een huurder een ongelukje heeft gehad, is zijn no-claim niet kwijt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl